На світлій стороні

Рекомендації щодо інтер’єрного освітлення, з яким скандинави історично «на ти».

«Світло – це найважливіша риса будинку: воно повинно бути початком для всієї архітектури простору», – читаємо в інтерв’ю з норвезькими дизайнерами Янніке Кроквік та Алессандро Д’Ораціо. Цю фразу можна почути з вуст майже кожного скандинавського дизайнера чи архітектора інтер’єру. Так само як і наступне твердження: «При виборі предметів для життя якість важливіша за тенденції. Ми радимо зосередитись на «обрамленні» інтер’єру: підлозі, стінах та стелі, в поєднанні з хорошим освітленням». Така одностайність невипадкова. Жителям скандинавських країн «пощастило» жити в контрастних природних умовах – з майже відсутнім денним світлом протягом довгих зимових місяців та з сонцем, що ледве сідає, влітку. Ця природна даність, з одного боку, вимагає розумного використання світла – у чому скандинави надзвичайно гарні, а, з іншого, перетворює освітлення у національний фетиш. Слідство останнього – чи не найбільша «збірна» культових світильників у колекціях усіх без виключення виробників предметів інтер’єру, які активно працюють зараз на ринку Скандинавії і з якими співпрацює Svartisen.

Аби не перетворити власний дім у музей сучасного дизайну, захопившись колекціонуванням ікон модернізму чи творінь майстрів дня сьогоднішнього (від цього, дійсно, складно утриматись), пропонуємо декілька базових порад щодо інтер’єрного освітлення.

  • Перша рекомендація стосується вікон. Шведи не використовують важкий, щільний текстиль, щоб ніщо не перешкоджало потраплянню денного світла у дім. Часто вони залишають вікна взагалі без штор чи використовують напівпрозорий льон або муслін для збереження приватності. Настільна лампа та свічник у якості заміни природного світла у темний час доби чи сезон – знак, по якому майже безпомилково можна ідентифікувати скандинавський інтер’єр на фото.

Настільна лампа Matin, дизайн Inga Sempé для HAY

Настільна лампа Flowerpot, дизайн Verner Panton, &Tradition

  • Скандинави також не використовують багато центрального освітлення, але коли воно таки з’являється в інтер’єрі, світильник підвішують нижче – для більш атмосферного світла та ефекту зонування. Наприклад, стельовий підвіс, розташований низько над обіднім столом або кухонним островом, дає м’яке, сфокусоване, а не яскраве, біле світло. Тож варто зосередитися на освітленні окремих зон, а не на всій кімнаті. Таке розміщення також дозволяє краще оцінити дизайн світильника. Всі стельові світильники рекомендують ставити на диммер, що особливо важливо з енергозберігаючими лампами, які дають різке світло при максимальній напрузі.

Підвісний та настільний світильники PH, дизайн Poul Henningsen, Louis Poulsen

Підвіс Nelson Saucer Bubble, дизайн George Nelson, HAY

TR Bulb, дизайн Tim Rundle для MENU

  • Автономне освітлення, тобто торшери, використовується практично в кожному будинку та квартирі в скандинавських країнах, що створює набагато красивіше світло у всій кімнаті. Цей тип світильників заслуговує на особливу увагу, його ніколи не поставлять в глухий кут кімнати.

Торшер PH, дизайн Poul Henningsen, Louis Poulsen

Торшер Tripod, дизайн Hvidt & Mølgaard, &Tradition

  • Ніжне фонове освітлення створюють за допомогою різних видів світильників – торшерів, підвісів, настінних та настільних ламп, розташовуючи їх у різних частинах кімнати і утворюючи таким чином окремі «басейни» з теплим світлом по всьому простору.

Підвіси Multi-Lite, дизайн Louis Weisdorf; торшер BL3, дизайн Robert Dudley Best; настільна лампа ABC, дизайн Joaquim Ruiz Millet. Все – GUBI

Лампа Formakami, дизайн Jaime Hayon для &Tradition

Lampe de Marseille, дизайн Le Corbusier, NEMO

  • Ще одна порада, яка начебто не стосується напряму освітлення, але є надзвичайно важливою – приглушена кольорова гамма інтер’єру з переважанням нейтральних відтінків. Тому що не одні тільки світильники відповідають за відчуття простору та освітлення. Меблі та аксесуари у блідо-приглушених відтінках, а також світла дерев’яна підлога, часто пофарбована у білий або м’які бліді відтінки, – все це створює додаткову легкість у скандинавському інтер’єрі.

Підвіс Nelson Saucer Bubble, дизайн George Nelson, HAY

Підвіс Flowerpot, дизайн Verner Panton, &Tradition

  • І наостанок – тренд, на який звертає увагу Elle Decoration Sweden. Мова про моду на пліссіровані абажури, яка охопила всі види світильників, від настільних і стельових ламп до торшерів. Le Klint з серією Lamella і HAY з Matin опинилися в авангарді, до першопроходьців приєдналися Menu з Dancing.

Настільна лампа Matin, дизайн Inga Sempé для HAY

Колекція Lamella, дизайн Takagi & Homstvedt для Le Klint

Підвіс Dancing, дизайн Iskos-Berlin для MENU

  • Згадавши про тренди, не можемо не сказати про скандинавські версії традиційних японських паперових абажурів, які є невід’ємною частиною інтер’єрів Japandi – напрямку в дизайні, що глобально розповсюдився нещодавно, але вже вийшов за межі тимчасової моди і, напевно, залишиться з нами назавжди. Докладніше про Japandi – у нашій статті.

Підвіси з колекції Formakami, дизайн Jaime Hayon для &Tradition

1 Comment

  1. Ответить

    Illia

    24.06.2021

    Дякую за дуже цікаву статтю! Скандік дизайн, це щось неперевершене! Завдяки вам, та вашим трварам задовольняю потребу в чарівному!)
    Дякую!!!

LEAVE A COMMENT

RELATED POSTS