Follow me: як форма слідує за функцією

Скандинавський предметний дизайн, славетний своєю максимальною функціональністю, вражає простотою форм. ФОРМА ЧИ ФУНКЦІЯ? Не володіючи професійною точкою зору із цього приводу, ухвалити присуд важко. Більшість споживачів тримає на меті носити стильний, але зручний одяг, мати багатофункціональний смартфон, але витончено тонкий. І тут золоте правило автентичного дизайну наголошує: той, хто обирає суть, отримує й красу.

Краса в дизайні — результат чистоти функції та мінімум декоративних елементів. Така ідея була схвалена та розповсюджена архітекторами-модерністами ще на початку XX століття. Якщо точніше, думку «форма слідує за функцією» описав американський архітектор та маестро хмарочосів Луїс Саллівен, який у роздумах про архітектуру, суспільство та світобудову розкрився, в першу чергу, як філософ.

Інтерпретуючи таку філософію як закон, у своїй статті The tall office building artistically considered (1896) перше тверде місце Саллівен віддав функції, а друге — красі, при тому зовсім не відмовляючись від форми. Він прозоро бачив: кожна річ в природі має свої форми та зовнішні особливості, які вказують, чим вона являється насправді, і в чому її відмінність від нас та інших речей. Такі форми настільки характерні, настільки помітні та зрозумілі — ми навіть не припускаємо, що річ може виглядати якось інакше. Таким чином, відома концепція, за якою часто презентують предмети скандинавського походження, не означає відмову від форми.

Нейтральний простий приклад: основна функція взуття дає можливість не ходити босоніж. На сьогоднішній день розробник думає, як створити зручну, максимально екологічну, економічно доступну та стильну пару. Легко уявити себе в гарних черевиках, які чудово сидять, а виглядають ще краще. Коли пересуватися в них незручно або неможливо, вони зовсім не потрібні. Це дає зрозуміти, що грамотно спроектований об’єкт мимоволі породжує природні лінії, рідніше та краще яких не вигадати. Декорування — це вже другорядний аспект, без якого предмет в принципі може існувати та виконувати свою роботу. В багатьох випадках додаткові деталі при розробці взагалі заважають предметам виконувати назначений обов’язок. Вердикт наступний: чистота предмету дає привід довіряти йому з першого погляду. Саме це філософія скандинавської культури споживання тримає на меті.

Стосовно скандинавського. «Закон» по Саллівену слугує бренду із Копенгагену Louis Poulsen за максиму. З 1874 року компанія виробляє освітлювальні прилади — зразки вмілих форм. Внутрішня трубчаста деталь лампи PH 5-4½ забезпечує освітлення в області над трьома «парасолями», які направляють світло вниз. Концепція дизайну від гуру світла Пола Хеннінгсона, в першу чергу, кмітливо розподіляє проміні з усіх боків. Підібране покриття об’єкта забезпечує високий рівень освітленості та не сліпить очі.

Заради функціонування задуму, професійний дизайнер думає про механізм взаємодії кожної деталі між собою, про злагоду між формою предмета та його користувачем, про сумісність скомпонованих матеріалів та багато інших завдань, які дають митцю одне ідеальне рішення. Це ж стосується меблів. Урок геометрії від WOUD усіма своїми прямими лініями дає інтуїтивно зрозуміти базові теореми цієї математичної науки. З першого погляду нічого особливого, але вражає. Дерево, але зручно.

Барний стілець серії Mono взагалі можна назвати взірцем комфорту: природні вигини на сидінні дають почуття продовження тебе, стійкість завдяки продуманному кріпленню — впевненість на такій висоті.

Попільничка Арне Якобсена для компанії Stelton має незвичну кришку-півшар, яка приймає на себе недопалки від цигарок і одним обертаючим рухом ховає їх. Ідея нейтралізації запаху від улюбленої шкідливої звички подарувала предметному світу стильну річ, де форма послідувала функції і навіть наздогнала її.

Якщо предмет не працює, його краса і стильний «дизайн» не грають вже ніякої ролі: такі речі можна вважати за декор або непотріб. Дизайн — це більше про проектування, справжній дизайн — про нескінченну вірність функції.

LEAVE A COMMENT

RELATED POSTS